NULL Skriv ut sidan - Linder

Anbytarforum

Titel: Linder
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2000-02-22, 11:56
Uppgiften om namnet Linnar i Släktforskarförbundets namnlista är hämtad ur Otterbjörks Svenska förnamn: Linnar, Linnart, dialektala (västgötska) former av Lindorm, vilka delvis uppkommit genom anslutning till Lennart. Otterbjörk förklarar alltså övergången Linner > Linnar med påverkan från Lennart (av äldre Leonhard).
 
När det gäller namnet Elinder är jag lite frågande till att det utan tvekan sätts i samband med Linder. Jag förstår inte riktigt hur man språkligt ska förklara en övergång Linder > Elinder.
 
Sveriges dödbok nämner två Elinder, en född 1887 i Ärtemark och en 1903 i Torrskog. På CD-skivan Alla svenskars förnamn, som redovisar förnamn per den 31 dec 1997, finns ingen Elinder alls. I Sveriges dödbok finns 68 Linder, vilka vad jag kan se är ganska jämnt fördelade över Sverige. 1997 fanns också 68 Linder (levande) i Sverige, flertalet födda i Västsverige (från Halland till Värmland).
 
Jag skulle tro att Elinder bör räknas som en nybildning. Sådana var rätt vanliga under 1800-talet senare hälft. Namnet fick helt tydligt ingen direkt spridning, endast tre namnbärare är kända, alla födda i Torrskog och Ärtemark i Dalsland. Vad som inspirerat föräldrarna till namnet är förstås omöjligt att säkert säga. En möjlighet är förvisso att namnet Linder spelat in, en annan kan vara kvinnonamnet Elinda som förekom kring sekelskiftet (gissningsvis är detta också en nybildning, kanske en kombination av de betydligt vanligare namnen Elina och Linda). Elinder kan kanske betraktas som en maskulin form av Elinda.