NULL Skriv ut sidan - Linder

Anbytarforum

Titel: Linder
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-02-17, 22:24
Hej Lars Elindersson och andra namnintresserade,
I kväll fann jag av en tillfällighet följande i roterings och utskrivningslängden för Småland 1637 under Bälaryd, frälse: S. wälb Linder Stråle { - Jon i Swalztorp (min kursivering). Vid en kontroll i Almquist, Frälsegodsen, Fjärde delen, Småland, Bälsaryd sn, sid 674, fann jag Svärdstorp, vilket i noten på samma sida anges - kallas också Svarttorp. Där anges också: På 1630 talet var gården utfrälse och ägdes då av Lindorm Stråles (d 1633) änka Karin Strang.. (min kursivering)
Vid kontroll i EA (Band VII, sid 751) ang detta par förekommer inga avvikande uppgifter.
Det torde alltså vara högst sannolikt att namnet Linder är en annan form av det nordiska Lindorm.  
Vad som möjligen fortfarande förbryllar är att Almquist i personregistret (Band 4:3) anger följande:
Lindorm (eller Lennart) (död 1633). Det är alltså tydligt att ovanstående person avses. Om man skärskådar släkttavlan över ätten Stråle i EA ser det ut som om namnet Lindorm endast förekommer i andra generationen och att det i de senare ersätts av Lennart och Leonard. Kan detta vara ytterligare ett exempel på att ett gammalt nordiskt namn ersätts med ett liknande modernare?