NULL Skriv ut sidan - Likved / Likvid

Anbytarforum

Titel: Likved / Likvid
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2004-08-22, 17:29
Stort tack Maud!
 
Du har ju hittat den felande pusselbiten, den som knyter ihop det hela. Visst är det rätt familj, inget tvivel om den saken. Medan jag förgäves letade i Sund, Asby och Svinhult efter de övriga barnens dopnotiser, hade ju du hittat dem - i Norra Vi. Fantastiskt! Anledningen till jag misstänkte att Likvid/Likved flyttat till Svinhult, var ju den omständigheten att de i kriget utdragna bröderna hade deponerat pengarna i just Svinhults kyrka. Men där föddes ju inget Likvidsbarn, så det kändes lite grand som om jag tappat tråden. Men du lyckades ju hitta den, vilket jag alltså tacksamt noterar. - Där ser man hur mycket lättare man kan lösa problem, om man samarbetar.
 
Vad som ytterligare styrker att det är rätt familj det är fråga om, och gör identifikationen helt säker, är ju att domboksutdraget (som ju i original är betydligt utförligare än referatet ovan) också nämner att Sven Likvidsson, som varande helbror till Börje och Erik, skulle få dubbelt så mycket av pengarna som Per och Karin, som var halvsyskon. Det stämmer ju exakt med uppgifterna ovan. Per måste alltså vara identisk med Peder, som föddes 1677 i Sund, och Sven, Börje och Erik är alltså födda i Norra Vi. Karin är uppenbarligen född i Likveds första gifte med Ingrid, och född före 1677, men finns sannolikt inte med i dopboken, som förefaller börja vid den tiden.
 
Att Per/Peder sedan är identisk med Per Likvidsson i Skärstad, Södra Vi, förefaller ju också troligt. Åldern verkar stämma på ett ungefär. Vi vet ju att pengar finns för skatteköpet, och Pers ende kände son blir militär (- som farbröderna!) med namnet Per Persson Skäfström. Om honom har f.ö. Berit Sjögren i Uppsala skrivit i Släktforskare i Upplands medlemsblad.