NULL Skriv ut sidan - Hieronymus

Anbytarforum

Titel: Hieronymus
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 1999-05-02, 13:55
Som jag har förstått det fanns det bland många präster, och kanske också bland vanligt folk, ett visst motstånd mot de gamla nordiska namnen, som ansågs hedniska. Det är förmodligen orsaken till att de successivt trängs undan till förmån för kristna namn.
 
Ett exempel på detta är (förmodar jag) ett namnskifte som omkring år 1700 äger rum i en släkt i Brändö socken i den åländska skärgården. Under 1500- och 1600-talen var namnet Björn populärt i släkten på den enda av de två gårdarna i byn Björnholma. Men omkring år 1700 ersätts namnet med Bernt (som i övrigt inte alls användes på Åland). En och samma person kunde omväxlande kallas Björn/Bernt. Markus Berntsson (Berendtsson) i Björnholma, omtalad i domboken 28 april 1696, kallas i samma källa den 10 febr 1698 Markus Björnsson. Anledningen till att Bernt fick ersätta Björn hänger sannolikt samman med att den latinska formen av Björn kunde vara Bero.  
 
Jag förmodar att en övergång Germund > Hieronymus kan ses som en direkt parallell till detta fall. Ett nordiskt (hedniskt) namn ersätts med ett uttalsmässigt liknande kristet namn.