NULL Skriv ut sidan - Herse

Anbytarforum

Titel: Herse
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2003-06-09, 17:14
Mycket intressant. SAOB (och olika andra uppslagsverk) bekräftar någorlunda vad Ohlmarks säger, även om denne gärna lägger till och (mer sällan) drar ifrån efter eget huvud.  
 
Direktlänk till uppslagsordet Herse i SAOB.
 
Nordisk Familjebok 3 uppl. skriver:
Herse (fno. hersir) var i Norge intill 1000-talet beteckning för en ärftlig hövdingsvärdighet, men man saknar faktisk kunskap om dennas innebörd. Ordet avlöstes vid enhetskungadömets seger av namnet lendmenn, vilket i motsats till herse gav uttryck åt det förhållande till konungamakten, vari hövdingarna nu inträdde.
 
Det förefaller på mig mest troligt att ett personnamn Herse ska härledas från denna titel. Titeln borde ha använts som tillnamn (binamn), och tillnamnet kan sedan ha övergått till ett vanligt personnamn. Av beläggen ovan ser jag inget som skulle tala för att namnet är en form av Hersten, Herfast eller andra Her-namn. Ingen namnbärare är känd under både ett sådant namn och Herse. Carls belägg 8) är en så sen avskrift att variationerna där saknar värde för att härleda namnet.
 
Namnet är för övrigt också känt från runor. SOFI:s runnamnslexikon redovisar:
 
H?rsiR mn.
Fsv. H?rse(r) (äv. som binamn H?rse), fvn. Hersir
Av (fvn.) hersir m. '(bygde)hövding, herse'
Nom. [harsR] M9?
 
Lind, Norsk-isländska dopnamn och fingerade namn från medeltiden (1909) anger under uppslagsordet Hersir ett belägg från 1348 i Jämtland: H?sser j N?se [DN III 2114]. Känner du till det, Carl? Det kan ju tänkas att SMP valt att inte tolka namnet som en variant av Herse (Hersir) utan sorterar in det under en egen rubrik. SMP tar som bekant även med belägg från de gamla danska och norska landskapen.
 
Slutligen tycker jag inte att den geografiska spridningen av Herse i Sverige talar emot ett norskt ursprung. Jämtland var som bekant norskt ända till 1645.