NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-01
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2003-11-30, 23:24
Jämfört med andra namn genomgår det här, om man accepterar förklaringen, en så otypisk förändring. Visst förekommer bortfall av bokstäver vid andra namn (Sigri) och tillfälligt kan någon präst ha skrivit till en annan bokstav (Sigrin) men till slut återkommer den ursprungliga namnformen. Gör den inte det uppvisas dock inte alls denna stora förändring.
 
Att formen Göli skulle ha överlevt flera hundra år tycker jag som du verkar otroligt. I Norge försvinner dock aldrig namnet Gullaug (som Gölu/Gölug är en naturlig kortform för, se ovan 30 nov 2003 kl. 21.01) - och minns hur vanligt namnet är i Jämtland. Kontakterna mellan Jämtland och Ångermanland och Hälsingland kan jag inte redogöra för.
 
Jag vet inte hur och när främmande namn ska ha kommit till Norrland, men det förekom ju kontakt med andra kulturer. Dels genom migration, dels genom besök, dels genom ballader o d genom vilka nya namn kan ha snappats upp. Att någon bondkvinna kan ha haft tjänst hos en adelsfamilj innan äktenskapet, där en familjemedlem eller någon besökare hetat Julie är ju inte otänkbart. Hur det än må vara med etymologin och härledningen till namnets eller namnens ursprung, borde -i vara ett förfranskande när det inte är ett slarvigt uttal som ger sig till känna i skrift. Detta eftersom av de skäl jag angett det är osvenskt i femininum.