NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-01
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2003-11-30, 21:01
Ju mer jag läser om det här desto märkligare tycks det. Namn på -i är ju maskulinum nominativ under runsvenskan. Kunde de verkligen ha bildat ett svenskt kortnamn i femininum på -i (Giöli)? Hur som helst, på SOFI, Nordiskt runnamnslexikon finns en förklaring till formerna Gölu och Gölug: Khulu, nominativ, och Kulaug genitiv bildat av Gullaug, som troligen är bildat av Gudlaug uppges det.  
 
Hur kan formerna på slut-i blivit en kortform i femininum? Det förklarar i varje fall prästernas vilja att tillägga en slutkonsonant - men uppenbarligen har de haft svårt att bestämma sig för vilken då de varierar stavningarna. Jag tycker att det talar för att Göli är ett annat, utländskt namn.  
 
Som framgår ovan uttalades  G med ett mjukt k-ljud. Att detta k blir j är ett större fonetiskt steg än de flesta andra namnen under bokstaven g i listan. Gauti, kuti i nom., blir G?te under fornsvenskan. Jag finner inget annat belägg bland personnamnen för en dylik utveckling. Som regel stannar ljudutveckligen vid g-ljudet vid de namn vi har kvar.