NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-01
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2003-11-28, 21:50
Urban,
Bondhustrun Göligh är alltså densamma som Gudhelig? Detta är i så fall ett belägg jag kan köpa! Å andra sidan utesluter det väl inte att det är två namn som gått upp i varandra? Förekommer inskotts-i i stavningsvarianter av dessa Gölig (Giölig) etc?
 
Stefan,
Gösta Bergman, som jag refererat till ovan, nämner att det franska inflytandes gjorde sig gällande i personnamnen under den yngre nysvenskan på 1700-talet. Som exempel tar han hur  
Lovisa och Charlotta får franskt snitt i Louise och Charlotte. Där är ju likheterna förstås större. Vidare skriver han att Rousseaus roman La nouvelle H?loise 1761 gjorde Julie populärt vid sidan av Julia. Att Rousseau ska ha haft ett direkt inflytande på allmogen i Hälsingland kan man kanske hysa tvivel om.
 
Äntligen har jag funnit något om förmjukningen av g framför främre vokal! Enligt Bergman finns den belagd redan under fornsvenskan, men hade ännu inte genomförts överallt norr om Mälaren på 1600-talet. I Roslagen på Vätö hade den äldre befolkningen på sent som 1881 bevarat g i givi, gyra och gäck, och detsamma gäller vissa dalmål, gotländska och delvis finlandssvenskan (s 105).