NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-01
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2003-11-28, 18:20
Micha?l,
Då jag ännu inte hunnit läsa artiklarna om den påstådda övergången från Gudlög till Jölin, kan jag inte uttala mig om Petersons och föregångares argument. Jag har slutit mig till vissa antaganden av de svar jag fått av de som har läst artiklarna, främst Lars. Jag har inte anklagat dig för att bortse från dina väl dokumenterade kunskaper.
 
För mig, kanske för att jag inte läst artiklarna, låter gölin och jölin lika fjärran som carina och marina. Det enda skäl jag kunde se - jag gick ju in i frågan från en annan synvinkel och fick raskt byta perspektiv - var fall som uppvisar likheten med verbet gå som blir j i preteritum p g a att det följs av främre vokal. Men jag påpekade också att detta j-ljud kanske är sentida, för mig veterligen finns det inga felstavningar av gick i form av jick. Jag finner inget om g-ljudet i allmänhet hos Gösta Bergman (jag har fler böcker hemma i ämnet men det är så oerhört osorterat). Detta skulle dock stödja teorin om att det inte är två namn, ett på J och ett på G, jag utgår då från den talspråkliga kulturen.