NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-01
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2003-11-28, 17:06
Micha?l,
Det var  Lars Nylander (Moensis) - onsdag den 26 nov 2003 kl. 15.19 som nämnde bunden namngivning, och det var också han som har refererat till den mestadelen av referenslitteraturen om Gölin, så jag tänkte att han var den som studerat frågan djupast.
 
Jag tror inte på absoluta lagar, jag tror att det förekommer en mängd variationer. Däremot måste det finnas belägg för en vedertagen sanning, vad gäller etymologi har de av dessa uttalslagar som är kända hög prioritet.
 
Jag skulle inte publicera uppgiften om samband mellan Gölin och Joline i någon bok om förnamnens ursprung. Det är ett privat antagande, men dock upprinnelsen till att jag började intressera mig för namnet Gölin som i detta fall var sekundärt. Jag vill göra klart att jag inte hade för avsikt att presentera några nya rön, utan allt startade med en reflexion.
 
Jag kan inte själv förklara de sekundära diftongerna, men jag erinrar mig att jag har hört teorier åtminstone. Att jamskan är olik riksspråket i olika avseenden beror väl på att det var norskt/danskt? Så har åtminstone jag tänkt det.
 
Anders,
Giölin och Giöle ger även träff på Anbytarforum. Goggle använde jag därefter. Visst kan någon ha läst fel någon gång (för jag ser inget skäl att ljuga om stavningen), men det är oerhört många som i så fall har läst fel på samma sätt, bl a Jörgen Blästa vid ett flertal tillfällen. I Harmånger verkar de uteslutande ha skrivit Giölin och Giölen 1709-1755 i vigselregistret, aldrig Göle/Giöle, men det här var förstås på 1700-talet. På sikhallan.com förekommer en Giöle, och ett annat belägg finns här på Anbytarforum. Jag har faktiskt studerat källkritik på internet, på universitetet (B&I).
 
Det jag skrev, eftersom Otterbjörk verkar så oomtvistad, var att jag hittills inte funnit skäl att verifiera, och jag skrev då också att jag måste studera frågan mer. Det var uttryckligen inte något slutgiltigt besked om min åsikt i frågan, men jag står fast vid det. Jag har inte hunnit läsa de refererade artiklarna än.
 
Vad gäller antavlor publicerade på internet har jag högst blandade erfarenheter, men kvaliteten brukar framgå t ex av mängden information och källhänvisningar. Ofta är det personer som också beöker Ambytarforum titt som tätt. Jag har sämre erfarenheter av antavlor som inte är publicerade på internet, de innehåller ofta felaktigt fler adelssläkter.