NULL Skriv ut sidan - Gölin

Anbytarforum

Titel: Gölin
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2003-12-05, 12:07
Vad det gäller källkritik så glömmer du en elementär regel Magdalena. Det är aldrig så att man skall behöva bevisa att något är oriktigt, det man skall bevisa är att något är riktigt... Vad det gäller Tacitus så har detta om tendensen där diskuterats i tidigare inlägg av Lars Nylander i annan diskussion. Jag har även fått samma kunskaper till livs av Henrik Janson, fil dr i historia, under historiestudier i Göteborg. Men som sagt, jag väntar med spänning på dina bevis för att Tacitus stämmer...
Vad det gäller hedendom så har jag aldrig ifrågasatt förekomsten av icke-auktoriserade inslag i svensk folktro, utan refererar tvärtom till en bok som bland annat beskriver detta. Dock har jag hävdat att svenska myndigheter så vitt jag vet inte oroade sig för nyhedendom (alltså tro på Oden & co) på 1600-talet. däremot så oroade de sig för katolska och reformerta sedvänjor. (Jag vill påpeka att Sverige under 1600-talet var lutherskt och inte reformert.)
 
Eftersom du nu är så säker på att namn utvecklas lagbundet, kan du då förklara hur namnet Lindorm på en generation kan övergå i Lennart enligt dessa lagar?