NULL Skriv ut sidan - Gölin

Anbytarforum

Titel: Gölin
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2003-12-04, 18:11
Magdalena
Att en professor i Uppsala känner till ett namns gamla betydelse betyder inte att en präst i Norrland gör det, varken då eller nu. Och om man inte vet att namnet Göll är hedniskt så finner man det inte olämpligt. Du måste visa att präster på 1600-talet visste att namn av typen Göll var hedniska om du skall kunna lyfta dig över nivån fria spekulationer utan källstöd.
 
Angående Tore: Detta har genom historien varit ett vanligt namn i Bohuslän. så även på 1600-talet. Under 1600-talet förekom det häxprocesser i Bohuslän, men prästerna lät fortfarande föräldrar döpa barn till Tore. Vad ser du för samband? Jag ser ett. Gamla hedniska namn var inte särskilt kontroversiella ens under de värsta häxförföljelserna.
 
Jag vill vidare påpeka att Tacitus verk delvis är en satir över Rom, och skrivet en 1500 år före den tid vi nu diskuterar. han hade vidare inte varit i någon närmare kontakt med nordborna, i synnerhet inte de i Norrland, så jag tycker att du skall vara väldigt försiktig med att använda honom. När det gäller dina egna teorier så glömmer du såväl källkritik som Ockhams rakkniv.