NULL Skriv ut sidan - Gölin

Anbytarforum

Titel: Gölin
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2003-12-04, 15:43
Anders Ryberg,
Så här skrev jag: Associativt. Göll/Gjöll är namnet på en valkyria, och ett geografiskt namn i Nordisk mytologi. Göl-in, uttalat på svenskt vis, måste prästerna ha funnit minst sagt olämpligt på 1500-talet och ända till 1800-talet. Lika olämpligt som Oden. Jag påstår aldrig att de kände till just den valkyrian, eller just det namnet, utan jag pekar på det associativa i namnformen, visar på en möjlig härledning. Jag är efter att jag läst Tacitus inte lika säker på att Oden dyrkades i Norrland (han nämner andra gudanamn, och varför skulle Oden dyrkas just där, finns belägg bland t ex ortsnamnen?), men namnet borde ha väckt funderingar om det förekommit, då namntraditionen i regel var kristen och osvensk.  Namngivningen och dopet har en stark symbolisk innebörd, vilket borde bevisas inte minst i frekvensen kristna namn. Det var framför allt själva inställningen till det icke-kristna jag ville framhålla, men det blir så kortfattat i detta forum för komplicerade frågor.(Som valkyrianamn hänger Göll ihop med Oden.) Jag skrev också i samma inlägg att detta var frågor jag hade som jag inte fått svar på.
 
Codex Regius återfanns på Island detta sekel. Detta är den äldsta skriftliga källan för den nordiska hedendomen som jag känner till. Att präster skulle känna till sådant som var hedniskt påstår jag inte skulle bero på akademiska studier liknande religionshistoria idag. Däremot räknades väldigt mycket in i begreppet hedniskt, och detta tror jag utan åtskillnad mellan nordiskt eller österländskt. Jag utesluter inte att präster skulle känna till myter, kanske inte så ingående, men strukturellt och kanske med en del detaljer. Jag har inte studerat den frågan ingående, hur mycket som var känt i detaljer.
 
Du skriver att namnet Tore förekommer i häxbrännande Bohuslän. Jag tolkar det (hypotetiskt) som två fenomen som hänger ihop, men inte så till vida att varje enskild Tore misstänktes. Om jag ska behöva belägga eller falsifiera detta närmre kommer det att ta dagar av studier.