NULL Skriv ut sidan - Gölin

Anbytarforum

Titel: Gölin
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2003-12-03, 21:12
Jag måste med skam erkänna att jag normaliserat vissa förekomster av Gölug till Gölin i min databas. Jag har ikväll gått igenom Johan Bures släktbok. Han använder genomgående Gölug, aldrig Gölin. Det innebär att det tidigaste belägget för Gölin som nämns i ovanstående diskussion är felaktigt. Johan Bures släktbok skrevs omkring 1601.
 
Att nordiska namn latiniserades eller ersattes av bibliska namn finns det flera exempel på. T ex Rågiäl-Rakel, Estrid-Ester, Eskil-Hezekiel, Östen-Augustinus, Gölin-Juliana. Skrivaren kunde också göra sina normaliseringar, t ex Jöns Frövidsson i Kalix socken, nämnd 1609-1631, kallas i många skattelängder 1610-1621 för Jöns Fridrichsson.
 
Att som Magdalena Larsson ifrågasätta etablerade sanningar är en bra metod för nyupptäckter och utveckling. I det här fallet tror jag ändå att den tidigare namnforskningen har dragit riktiga slutsatser. Om namnet Gölin skulle ha kommit av Julia, så tycker jag att någon med ursprungsnamnet Julia också skulle finnas belagd i källorna. Oväntade ombildningar av namn finns det även andra exempel på, t ex Absalom-Axel, Brynolf-Bryniel-Bryngel.