NULL Skriv ut sidan - Fullmo / Fulmo

Anbytarforum

Titel: Fullmo / Fulmo
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2000-01-24, 02:59
Det var två kvinnor i Säby som bar fadersnamnet Fulmosdotter.
Den första av dem som dyker upp är Anna F, som 1697 tjänade på Restad och var dopvittne. Tre år senare är hon åter dopvittne i samma familj (hennes husbondfolk?). Då skrivs hennes nanm Anna Fullmænisdotter i födelsenotisen.
1702 gifte hon sig i Säby med bonden Per Larsson i Snällebo, och får med denne sex barn mellan 1703 och 1710, varav åtminstone fyra är döda då hon själv dör 1728 i Bredkärr, Säby, bg 13/10. Hon kallas i dödsnotisen ”hustru Anna Fullmosdotter”, men jag har inte funnit hennes make i Bredkärr, dit de kan ha flyttat tidigast 1711. Möjligen bodde de kvar i Snällebo ännu 1716, då ryttaren Pers hustru Anna i Snällebo är dopvittne. Möjligen är detta samma par. Mer om detta dop nedan.
Anna skall enligt åldersuppgiften i dödboken vara född 1678. Inte någonstans har jag funnit någon antydan om hennes egen släkt. Bland dopvittnena till hennes egna barn förekommer enbart folk från Säby. Men eftersom jag inte funnit någon Fulmo i Säby bör hon själv vara inflyttad, kanske från Lommaryd?
 
Den andra kvinnan med detta ovanliga efternamn hette Kerstin och gifte sig 1708 i Säby med bonden Måns Johansson i Käringeberg. Detta äktenskap blev dock kort och – så vitt jag vet – barnlöst. Senast 1712 gifte nämligen Måns om sig med Brita Månsdotter.  
Inte heller i detta fall har jag alltså lyckats finna några släktingar till Kerstin. Men lite underligt är det att när Måns och Brita 1716 fick dottern Susanna är ett av dopvittnena ryttaren Pers hustru Anna i Snällebo (jfr ovan). Detta skulle kunna vara Anna Fulmosdotter som nu är dopvittne åt sin förre svåger.
Om dessa två – Anna och Kerstin – är släkt vet jag inte. Skulle de vara det är chansen att de kommer från Lommaryd kanske inte så stor. Men chansen finns ju.