NULL Skriv ut sidan - Felle

Anbytarforum

Titel: Felle
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2003-10-20, 13:09
Hej Matz, Din slutsats är alldeles riktig. Felle Abjörnsson är omnämnd levande 1341 och 1373. Det sista omnämnandet finns tack vare Jan Öberg med bland SMP:s fåtaliga (fyra belägg före år 1500) medeltidsbelägg för namnet [SMP II sp 138]. Omnämnandet från 1341, som endast är bevarat i avskrifter av varierande kvalitet är numera tryckt i H. Gillingstam, Brev ur askan (Stockholm 1996) s 92 f.
 
Jan Öberg har, med namnets ovanlighet som grund, på ett mycket försiktigt sätt antytt möjligheten att den byaman Felle i Skänninge som omnämns 1375 kan vara identisk med Felle Abjörnsson [Två urkunder ur Lars Sparres kopiebok B 15, Riksarkivet, Meddelanden från Svenska Riksarkivet för åren 1962-66 (Stockholm 1968) s 122]. I den nämnda SoH-artikeln presenterar jag ytterligare källstöd för antagandet, och är följaktligen något mindre försiktig: om det inte är samma person, så är det åtminstone två nära släktingar. De två återstående beläggen i SMP avser såvitt jag förstår båda den ovan av Niclas nämnda Anders Fellesson. Till denna beläggssamling bör även läggas den Kristina Fellesdotter som i SMP placerats under namnet F?lagh, och som jag i min artikel antagit vara dotter till Felle Abjörnsson.
 
Själva namnet Felle kan möjligen, enligt de kvalificerade språkvetare jag delar våningsplanet med på min arbetsplats, vara en kortform till just detta fornsvenska F?lagh (gemenskap, bolag, gemensamt bo) och alltså samma ord som engelskans fellow. Detta ord skulle t o m kunna vara ett exempel på fornnordiska låneord i engelskan.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon