NULL Skriv ut sidan - Eljena

Anbytarforum

Titel: Eljena
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2003-10-17, 00:31
Nja, även jag läser galet ibland.  Men inte i det här fallet. Samma bokstav kan skrivas helt olika av samma skrivare i samma mening. Jämför med P:et i Pigobarn på första raden. Det är samma P som i Pär Pärsson.
 
Anne-Lee, jag vet om dina problem med Elna Jönsdotter från Scangen. På frågan om allmänna råd så skrev jag:  
När det gäller själva forskningen om familjen i Södra Åsum på 1700-talet så gäller det att lusläsa kyrkböckerna för att hitta släktsammanhangen. Vi har ju sällan husförhörslängder på 1700-talet i Skåne, så det är inte bara att köra på som på 1800-talet! Följ familjen, notera alla barn och faddrarna, vigslar och dödsfall. Sök efter bouppteckningar som kan ge mer än bara barn. Mantalslängder kan i viss mån ersätta husförhörslängder. Och när inget annat hjälper så börjar man läsa domböckerna!
 
Alltså för att komma vidare här, utan husförhörslängder och om du inte får någon hjälp av en bouppteckning, så måste du gå igenom alla barnen till Jöns Nilsson och Elna Jönsdotter, och notera vilka som är faddrar till dem. Förhoppningsvis har du där någon Jönsson eller Jönsdotter som är syskon till Elna! Då undersöker man den familjen, och det kanske visar sig att det finns en säkrare födelseuppgift för denna person. Bingo, då har du kanske också Elnas föräldrar.