NULL Skriv ut sidan - Ålder inom det militära

Anbytarforum

Titel: Ålder inom det militära
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2004-01-26, 22:10
1) Bra då vet jag att om jag hittat honom på ett ställe behöver jag inte leta på fler kort i samma serie gällande samma år.
 
2) Ok, det var bara en tanke jag hade eftersom han kanske kom ifrån ett annat land än Sverige från början.
 
4) Jag har beställt kopior från krigsarkivet som är hämtade ur Biograficasamlingen och ur Krigskollegium. Sökningarna de gör är endast en timme och resultatet från denna sökning var från Biograficasamlingen vol 28, krigskollegii suppliker, vol 12, 1671, vol 17, 1672 och vol 25, 1674. I samtliga fall gäller rör det sig om skrivelser av myndighetskaraktär. När det gäller skrivelserna till Krigkollegium handlar det i regel om besvärsskrivelser av ekonomisk natur. Hoppas att det var detta du menade?
 
5) Jag har tittat igen på korten över 1670 och det står som jag sa tidigare men Gustaf Gyllenpatron står även med som ryttmästare för detta 5 Compani?
 
3, 6) Det som ställer till mest problem är ju att kyrkböckerna för tiden 1652-65 saknas, försvunna enligt SVAR. Jag vet inte om man i mantalslängderna kan hitta något som kan styrka när Peter Spilhammar och hans maka var födda men det är väl kanske en väg att gå.  
 
Mvh
 
Birgitta