NULL Skriv ut sidan - Ålder inom det militära

Anbytarforum

Titel: Ålder inom det militära
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2004-01-25, 22:57
Hej Lasse
 
Visst kommer jag ihåg att vi har haft kontakt via mail vilket jag är mycket tacksam för hjälpen jag fick där. Jag har lånat hem de rullor där han finns nämnd enligt Biografica med nedanstående resultat. Att gå igenom alla rullor från 30/40/50-talen verkar vara som att leta efter en nål i en höstack, endast 1630 består av 39 serier med varierande antal kort så jag tror nog som du att fanns han nämnd där skulle det nog stått med i Branuerhjelm. En fråga mitt i det hela: Kunde man nämnas på flera ställen än ett i en kortserie, t ex i korten över 1674:3 finns det 11 kort? Jag tänker då på att det i Biografica stod att han varit både kornett och löjtnant under Gustaf Gyllenpatron och även att han varit korpral men det har jag inte hittat någonstans?  När det gäller Spilhammars ursprung sägs det att man tror att släkten kan kommit från Finland eller någon annan Östersjöprovins men hur säkert detta är vet jag inte. Din teori om att han var i något annat lands tjänst innan han kom till Sverige tycker jag låter jätteintressant och väl värd att följa upp. Stavningen som Bielke anväde, Spijlhammer låter ju lite tyskt kanske kom han därifrån? Enligt en tydning av namnet Spilhammar sägs det ha med bergshantering att göra, men vart det kan leda vet jag inte.  
 
Det som stör mig lite är att när han var i svensk tjänst redan 1643-45 är det väl konstigt att han inte nämns som gift förrän 1659, det tidigaste barn som vi hittat var född 1667 och det sista 1671? De tre barn som jag tidigare nämnt som troliga barn till Spilhammar är så osäkra att två av dem lika gärna kan ha varit systrar eller några andra släktingar till Peter Spilhammar än att de var hans barn. Den ene är t ex fadder vid ett dop 1664 tillsammans med Peter Spilhammar. Kvar blir då endast sonen Lars.
 
Ps: När det gäller Biografica-samlingen, är det så att när man nämns där så finns man även med i rullorna? Ds
 
1657 Löjtnant under Bengt Posse  
1658 Löjtnant under Jacob von Nyman  
1659 Löjtnant under Erik Nilsson Drakenberg,  tillhörde tydligen Upplands Cavalleri vid denna tid.
1661 och framåt Löjtnant och Kornett under Gustaf Gyllenpatron.  
1666-05-30 kort 1 sid 34, Ryttmästare Gustaf Gyllenpatrons kompani, Spilhammar står som löjtnant
1667 kort 2 sid 56, samma kompani och Spilhammar står som löjtnant.
1668 Har jag inte hittat honom på ännu.
1669 kort 1 sid 35, Gustaf Gyllenpatrons kompani, Spilhammar står som löjtnant
1670  tillhör han 5 kompaniet och står under texten ” Ridderskapets och adelns rusttjänst, lista över officerare. Överste Erik Planting.
1672-02-05 kort 1 sid 41, Ryttmästare Gustaf Gyllenpatrons kompani, Spilhammar står som löjtnant
1674 kort 1 sid 51 tillhör han en grupp reformerade officerare.
 
Mvh
 
Birgitta