NULL Skriv ut sidan - Ålder inom det militära

Anbytarforum

Titel: Ålder inom det militära
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2004-01-07, 13:43
Hej Bengt
 
Tack för ditt svar, som vanligt ställer du upp med svar när jag frågar. Mycket uppskattat från min sida. Fakta som jag har om denne man är att han i alla fall var gift 1657, baserat på att hans maka enligt kyrkokort skänkte pengar till kyrkan detta år. Barn som jag vet att de fick var födda mellan 1667-1671, dessutom fick de enligt uppgift från Ullagreta Carlsson ytterligare 3 barn som jag inte lyckats hitta i födelseböckerna över Sköllersta. Korten mellan 1653-1665 är tydligen försvunna så troligtvis är de tre barnen födda någonstans mellan dessa år. En sökning på krigsarkivet gav inget resultat annat än en del besvärsskrivelser av ekonomisk art plus att sonen Lars Spilhammar varit mönsterskrivare vid Livgardet och finns nämnd i Biograficasamlingen 1682, 1685 och 1687. Lars tillhör ett av barnen som jag inte vet när han var född. Inte heller Lifregementet till häst gav annat än att hans namn nämns bland de stupade. Två frågor infaller sig då: Hur kommer det sig att han inte nämns tidigare i Biograficasamlingen än 1657? Han borde väl funnits med tidigare med tanke på att han var löjtnant vid denna tid och borde väl haft lägre grad innan detta år? Hur många år kunde det ta att gå från gemen till löjtnant vid denna tid och vet man vad som krävdes för att bli befordrad, dvs inte sådan befordran som man fick på grund av officersbrist utan den vanliga befordringsgången? Det stod förresten i Lifregementet till häst att de stupade begravdes på slagfältet, gällde detta även officerarna eller var det endast de gemena som begravdes där?
 
Mvh
 
Birgitta