NULL Skriv ut sidan - Deserterat - straffpåföljd

Anbytarforum

Titel: Deserterat - straffpåföljd
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2014-01-25, 11:42
Hej Florence!
 
Jag försökte leta upp de lagar som reglerade straffet för detta brott, men det var svårare än jag trodde. Jag hittade dock lite information i litteraturen:
Gierow, A., Svenska militärkyrkoväsendets historia (i Kyrkohistorisk Årsskrift, nittonde årgången, 1918, sid. 54-55).
Ända till 1868 bibehölls 1798 års krigsartiklar vid gällande kraft, kompletterade dels genom de kungl. cirkulären den 26 november 1812 angående förändring i krigsartiklar och tjänstgöringsreglementen i vissa fall, som närmast hafva till motsvarighet den senare disciplinstadgan, dels genom kungl. bref och cirkulär af åren 1813, 1843, 1844 och 1850 samt ändtligen genom kungl. förordningen den 29 mars 1859 angående förmanskap och extrajudiciell bestraffningsrätt vid krigsmakten. [...] 1864 års lagstiftning blir nu uppslaget till en genomgripande ombyggning af den militära strafflagstiftningen, som 1868 i krigslagarna, disciplinstadgan, kungl. förordningen om krigsdomsolar och rättegången därstädes samt kungl. förordningen om införande af de nya krigslagarna söker bringa till stånd enhetlighet och principiell öfverensstämmelse mellan de båda lagstiftningsområdena.
 
Nordisk familjebok / 1800-talsutgåvan. 20. Supplement C - Öxnevalla (1899), s. 1394:
I 1881 års krigslagar uteslöts jämte prygelstraff äfven arrest vid vatten och bröd och bibehölls såsom disciplinstraff under namn af sträng arrest endast mörk arrest i samma fall, som dem, hvilka voro i 1868 års disciplinstadgar angifna. Härjämte gafs särskild garanti mot de afskaffade kroppsstraffens återupplifvande genom inflickning i strafflagen för krigsmakten af bestämmelserna om de disciplinära straffen, hvilken lag genom 1882 års grundlagsändring ställdes under konungs och riksdags gemensamma lagstiftning. I strafflagen blefvo äfven närmare bestämda gränserna för konungens uteslutande lagstiftningsmakt ang. befälhafvares bestraffningsrätt.
Jag lyckades ta reda på att de år 1868 utgivna krigslagarnas fullständiga titel är Strafflag för krigsmakten samt disciplinstadga jemte Kongl. Maj:ts nådiga förordningar om krigsdomstolar och rättegången derstädes samt om införande af de nya krigslagarne och hvad i afseende derpå iakttagas skall. Gifna Stockholms slott den 11 juni 1868. Jag tolkar det dock utifrån artikeln i Nordisk familjebok som att det 1881 kom en ny krigslag, som alltså bör ha varit gällande när din grenadjär avvek 1883, men någon sådan separat krigslag kan jag inte återfinna i Libris.  
 
Däremot hittar man i Libris åtskilliga upplagor av Strafflag för krigsmakten : Disciplinstadgan : Kongl. förordningen om krigsdomstolar och rättegången därstädes, som ju låter som en direkt efterföljare till 1868 års krigslagar? Upplagan från 1899 (den 5:e) har dessutom tillägget ...jämte de uti dessa författn:r intill d. 1 aug. 1899 vidtagna ändringar samt sakregister, så det låter som en vettig bok att börja kika i.
 
Mvh, Markus