NULL Skriv ut sidan - Stora nordiska kriget - krigsfångar

Anbytarforum

Titel: Stora nordiska kriget - krigsfångar
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2009-12-22, 21:03
Hej Torbjörn!
 
Oj, får be att tacka!
Håller mig med SVAR för tillfället, men funderar på att ta en tur med AD efter julen. En bouppteckning finns verkligen, men minns inte i vilket härrad. Har för mig att det Aska. Det är dock ingen större idé att granska den närmare, såvida man inte är intresserad av att försöka luska ut vad det kan vara för uniformer han hade i garderoben. Har en kopia av denna bou, men den ligger tyvärr på landet.
 
Jag har ett annat problem med Franz. Franz son, min anfader Carl, uppges vara född 1713, men saknas i Skänninge och Allhelgona. Med all sannolikhet har familjen följt med Franz då hans förband gör förflyttningar inom landets gränser: 6 oktober (eller nov?) 1713 befinner sig Franz kompani i Skrea utanför Falkenberg (GM, Upplands 3- och 5-männingsregemente, 1713 s 261). Den 12 maj 1715 är han i Mörarp - en del av regementet är då samtidigt i Jönköping - 17/11 1716 i Lund, därefter är det osäkert. Tror jag såg någon uppgift om att de var med på tåget mot Norge.
 
Finns det några andra källor i vilka man skulle kunna följa förbandet tro? Om jag minns rätt nämnde Peter Englund i Poltava-boken något hästverk utgivit av Generalstaben i början av förra seklet. Det har ju skrivits ett par böcker om Stora nordiska kriget, men tvivlar på att ett 3- och 5-männingsregemente behandlats.
 
MVH
 
Lars Norrby