NULL Skriv ut sidan - Stora nordiska kriget - krigsfångar

Anbytarforum

Titel: Stora nordiska kriget - krigsfångar
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2009-12-19, 13:42
Hej!
Tack för att ni är på hugget, vilket är mer man kan säga om mig! Lyckades få in två fel i min efterlysning.
Naturligtvis rör det sig om en sachsare i fångenskap i Sverige. Dessutom heter platsen Ratibor vilket skulle kunna vara antingen distriktet Radibor i nuvarande Tyskland men snarare Racibórz i nuvarande Polen.
 
Det handlar om en Franz Bolislaus Von Holly som blev fångad vid slaget i Pulutsk 1703. Därpå drabant hos konung Stanislaus. Vad det sistnämnda innebar för hans vistelseort vet jag ej. 1708 är han vaktmästare i Skänninge då han gifter sig med en Maria Sophia Cassel, sannolikt borgardotter i staden. Han stiger i graderna och är löjtnant vid sitt avsked. Hans förband är Upplands 3- och 5-männingsförband. Han tycks ha tillträtt 1706 av Generalmönsterrullan att döma. Min källor här är förutom mtl, Skänninges kyrkoböcker, mönsterrullor och dessutom Levenhaupts Carl XII:s officerer.
Av mantalslängden framgår det att Franz vägrar konstant med att betala mantalsskatt med hänvisning till sitt adelsskap. Sannolikt har han inte naturaliserats i Sverige, men kanske finns det korrespondens med Riddarhuset. Och var finner man en sådan korrespondens?  
 
Googlar man på Von Holly kan man efter lite bök kunna sluta sig till att det fanns en sådan adelssläkt i närheten av Ratibor i början av 1700-talet. T ex:  
 
http://www.igelfisch.com/genealogie/josephavonholly.htm
 
Författaren heter E. Neuzel och det ser tyvärr ut som om sidan nu är stängd. Har försökt lokalisera författaren men troligen är alla uppgifter tyvärr tämligen gamla. Det fina är dock att han anger ett par källor som skulle kunna vara användbara:  
 
 
Igàlffy von Igàly, Ludwig (Wiener Gymnasialprofessor, der f?hrende Genealoge f?r oberschlesischen Adel): Beiträge zur älteren Familiengeschichte der Holly von Ponientzitz, in: Mitteilungen des Beuthener Geschichts- und Museumsvereins, Heft 25/26, Dortmund 1964, S. 60-83 (auch Sonderdruck)
 
 
Innan jag går vidare skulle jag dock behöva lite tips om andra källor och forum, företrädesvis på nätet. Jag har fått intryck av att det inte är helt lätt att forska på Tyskland.
Tack för tipset om Genealogiska föreningen. Får kontrollera det vid tillfälle, det kostar dock en slant att åka till Stockholm.