NULL Skriv ut sidan - Krigsflyktingar

Anbytarforum

Titel: Krigsflyktingar
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2002-07-03, 21:15
Jag kan inte påminna mig att jag någonsin har stött på att personer från den västra rikshalvan, det vill säga nuvarande Sverige, skulle ha benämnts flyktingar, utan detta ord användes vad jag förstår enbart om personer från den östra rikshalvan (Finland och Baltikum). Denna reflektion gäller senare delen av stora nordiska kriget, alltså från omkring 1710 till fredsslutet 1721. Om någon kan påvisa motsatsen vore det intressant att få veta.
 
Därför tror jag att Henrik Henriksson helt säkert var hemmahörande i Finland och att det var därifrån han hade flytt. Att han hade ett svenskt namn är inget märkligt, dels fanns (och finns) en stor svenskspråkig befolkning i Finland (särskilt utmed kusterna) och dessutom blev också den finskspråkiga befolkningen alltid noterad med svenska namn i de äldre källorna (till omkring mitten av 1800-talet, åtminstone). Namnet Henrik var för övrigt mycket populärt i Finland efter Finlands nationalhelgon Henrik den helige (död på 1100-talet).
 
Med andra ord: Allt tyder på att flyktingen Henrik Henriksson var finländare.
 
För övrigt är det väl tveksamt om de svenskar som flydde undan de ryska härjningarna sommaren 1719 verkligen kan ha blivit omtalade som flyktingar i källorna. Ryssarna härjade utmed en lång kuststräcka under en dryg månads tid, och det måste ha rört sig om korta strandhugg där ryssarna hastigt tog i land och plundrade och brände så mycket de orkade. Säkert flydde svenskarna hals över huvud, men bortavaron blev knappast lång, högst några veckor.