NULL Skriv ut sidan - Krigsflyktingar

Anbytarforum

Titel: Krigsflyktingar
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2002-07-03, 12:22
Nej, det tror jag inte att de gjorde. I så fall hade de ju varit krigsfångar alternativt desertörer, och inte flyktingar. Nej, det är troligare att de kom från den finska kusten/skärgården, som också vid denna tid var hårt ansatt av ryssarnas härjningar. Det var en hel del från denna trakt som flydde hit. Som exempel kan nämnas Gabriel Thavonius (tillhörande en finländsk präst- och lärdomssläkt), kyrkoherde i Närpes, Finland, som flydde till Sverige av just denna anledning. Han hamnade så småningom i Hallingebergs socken (Småland), där hans dotter Maria Thavonia (död 1762 2/3 i Hallingebergs prästgård) 1717 6/2 gifte sig med befallningsmannen på Blekhem, Törnsfalls sn, Petter Hultman (166(9)-1738) [min ff mm ff mm f] i hans andra gifte.
 
Sedan kan man ju naturligtvis diskutera, huruvida de verkligen var flyktingar i egentlig mening, när de bara kom från en annan del av det svenska riket. Men jag har en känsla av att flyktingskapet vid denna tid inte enbart hade med nationsbegreppet att göra, utan tog fasta på det faktum att man p.g.a. krigshändelser hade brutit upp från sin hembygd för att i stället slå sig ner mycket långt därifrån.