NULL Skriv ut sidan - Vapenfri tjänst

Anbytarforum

Titel: Vapenfri tjänst
Skrivet av: Alf Helin skrivet 2002-08-12, 00:14
Till alla!
 
Som samvetsöm när jag mönstrade 1958 hade jag fått skriva till Kungs, som det hette då, för att med dokument övertyga mönstringsmyndigheten att jag inte för mitt samvetes skull kunde bära vapen. Sedan var det upp till myndigheten att besluta om man fick sådan tjänst eller inte.
 
Själv hade jag den turen eller oturen om man så vill att de ville skicka mig som sjukvårdare till Trängen i Skövde under förutsättning att jag då som eget försvar var villig bära pistol. Då jag svarade nekande på detta blev jag tilldelad vapenfri tjänst under K1 SS Ute. Jag blev altså kavallerist på Stockholms Stabskompani med placering som brandman på Bromma flygplats. Dessa möjligheter fanns då på ett flertal flygplatser i Sverige.
 
Straffet var att den vapenfria tjänstgöringen, i avskräckande syfte, var 3 månader längre än vanlig värnplikt.
 
Valen var då, i slutet på 1950-talet, att genom att straffa sig ut(t.ex. sängvätning) och i princip bli bedömd som femfemma, göra lumpen som vanligt folk, vapenvägra eller totalvägra(Fängelse).