NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 maj, 2009
Skrivet av: Johnny Wallin skrivet 2008-02-08, 20:19
Hej alla krigarforskare.
Jag är på jakt efter lite information kring min farfars farfars far, Pehr Wallin.Denne man omnämns i kyrkböckerna som Styckjunkare Pehr (i vissa fall Petter)Wallin. Han dyker upp första gången 1765-11-28, i samband med giftermålet med Maria Magdalena Wahlgren (Födelsebok Othem C:1).
Vidare uppgifter kring honom har jag hittat i Husförhör Othem A1:1, där det anges att han var född i Dalhem 1731-04-03 och inflyttad till Othem 1765. I Födde,dödde,vigsel, E:1,dog han i Othem på Långume gård 1815-08-23.
Det lite problematiska i det hela är att jag nu givetvis inte hittar honom i födelseboken från Dalhem.
Orsaken kan säkert ha flera anledningar, fel uppgifter i husförhören, var han soldat finns ju möjligheten att namnet Wallin var ett soldatnamn och han hette något annat från början, etc..
För att nu komma vidare är min hypotes följande: Han var styckjunkare, alltså artillerist, och han dyker upp i Othem 1765. Vad fanns det för militära inslag i Othem sn på Gotland 1765? Det närmaste man kan komma är otvetydligen Carlsvärds fästning på Enholmen utanför Slite. I Kommunion/Nattvard Othem DII:1 kan man faktiskt hitta en förteckning över befäl och manskap på Carlsvärd fästning från tidigast 1767. Dessvärre finns inte Pehr upptagen from det året bland det manskapet, däremot finns han upptagen som boende på Långume gård from 1767.
Slutsatsen av detta blir att antingen hade han from 1767 tagit avsked från sin militära bana och blivit husbonde på Långume eller så kvarstod han som styckjunkare men bodde inte på fästningen.
 
Jag har gjort en liten sondering gentemot Krigsarkivet (telefonförfrågan)huruvida man där har något register över manskapet på Carlsvärds fästning från den aktuella tiden men det verkade inte finnas (har även mail-ledes gjort en förfrågan men ännu inte fått något svar).
Så nu är frågan,finns det någon av Er som har något tips eller förslag om hur jag ska komma vidare med min efterforskning?
Jag inser givetvis att förr eller senare kanske alla spår försvinner i historiens mörker men det vore kul att kunna komma vidare, så alla uppslag är värda sin vikt i guld!
Hör av Er!
MVH
Johnny Wallin (nr 6 i längden)