NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2012
Skrivet av: Eila Lindman skrivet 2012-03-11, 09:41
Lotta, du e för go. Tack för att du letade vidare. Ja, en 9-åring, det tyckte jag var fel, men nu är min syster gammal och vet inte var hon fick det ifrån. DINA anteckningar här ovan är toppen.
 
1. Så Karlsson var soldat i 4 år. Byter namn 4 år senare, kan kanske bero på att jag hittat 5 st Karl Johan Karlsson födda 1860 i Södermanlands län (Sv Befolkning 1880). Han ville kanske ha ett annorlunda namn och inte bli ihopablandad.
 
2. En annan fråga: KJ Karlsson är född i Lunda, detta är ju en församling, eller hur. Enl SvBef 1880, som jag pratar om ovan, är ingen av dessa 5 födda i Lunda. Det står: Stora Malm, Torsåker, Husby, Björkvik samt Öveselö. Är detta gårdar? Dessa 5 gubbar, där en av dom är min  KJK, ska jag då leta i HF och leta på gårdar? Hans föräldrar står hela tiden på Lunda, alltså ingen gård.
 
3. En annan fråga som jag undrat på, du skriver:Karl Johan Karlsson Lindman var född i Lunda (D) 1860-10-28 (Lunda C:4 bild 32 AD).  
Men när jag letar i Lunda i ADonline så finns ingen bild 32. Och när jag letar i SVAR Lunda kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/ULA/10865/C/4 (1842-1861), bildid: C0007102_00035, då hittar jag honom, men hur vet jag att det är rätt KJK? Kan ju vara någon av de andra gubbarna jag pratar om här ovan??
 
4. Ibland när man får svar här på forumet står det inte uttalat att det är i SVAR eller i ADonline. Så jag som är nybörjare vet inte var jag ska leta, kanske är det i Genline? oj nu blev det rörigt.
 
Tacksam OM du har tid och lust för svar på ovan.
 
Ha en fin dag
mvh/Eila