NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 juli, 2011
Skrivet av: Krister Larsson skrivet 2011-03-19, 06:54
Hej, söker lite mer om en Soldat Nils Åstfeldt/Kollfeldt f 1717. Detta är den information jag har:
 
Nils Kollfeldt f 1717 och hans hustru Marit f 1721 (finner dem i Fryksände AI:7 Sid 90)  
 
Citerar ett inlägg ja fått:
 
Jag kollade Nils Kollfeldt i AI:7, och ser där att de har en dotter född 1750. När jag kollar födelseboken 1850, så ser jag att det fötts en Karin 18/8, dotter till Nils Åstfeldt och hans hustru Marit Larsdotter i Åsteby. I Hfl AI:6b sid 69 ser vi att förre soldaten i Kållerud, Elof Kollfeldt, dör 1753, och att en ny soldat flyttar in, Nils Kollfeldt. Kan det vara så att han kom från Åsteby, och bytte namn när kan kom till Kållerud? Backar vi till Hfl AI:5 sid 287 i Åsteby ser vi att soldaten Nils Åstfelt är född 1717 och har en hustru Marit född 1721, och att dottern Karin är född 19/8 (nästan rätt i alla fall). Intressant är att det står ett ord bredvid Nils namn, som jag inte riktigt kan tyda - I Finland? Kanske kan någon på Läshjälpen läsa det bättre.  
 
Men var kommer han ifrån? Jag kollade vigselboken - och där finns de. De gifte sig 9/12 1750, och han står som Nils Åstfällt och hon som Marit Larsdotter, från Forshollt, Ellfwdahln, se E:1 sid 3. Det torde väl vara Forshult i Norra Råda, som tillhör Älvdals härad, enligt Rosenberg. Intressant att dottern föddes flera månader innan giftermålet - det står heller inte antecknat något om det i födelseboken. Frågan är ju också om bägge kom från Forshult, eller kanske bara en av dem?  
 
I övrigt skulle jag ge dig rådet att kontakta dem som sysslar med soldatforskning - någonstans i rullorna borde han ju finnas. Där kanske finns fler uppgifter.  
 
Är främst ute efter hans födelseplats/datum, hans föräldrar och var han dör.  
Tacksam för hjälp, Mvh Krister