NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 juli, 2011
Skrivet av: Rolf Nordin skrivet 2011-01-30, 18:56
Svar till Eva Johansson.  
Hej,  
Någon speciell förteckning över döda i ett visst krig finns inte, vad jag känner till. Jag har själv en båtsman som stupade i Finska kriget 1809. I hfl var han struken och antecknad död utan någon mer uppgift. Genom att gå igenom alla skeppsmönsterrullor (Flottans rullor) för denna tid hittade jag honom till slut. I rullan är antecknat var och hur han stupade. Skeppsmönsterrullorna är filmade och finns på Krigsarkivet och på SVARS-hemsida. (Det senare en betaltjänst.) Tyvärr finns inget register över vilket skepp den enskilde båtsmannen tjänstgjorde ombord på vid denna tid. Man är tvungen att gå igen alla mikrokort, ett efter ett, tills man, (förhoppningsvis) hittar honom. Och det är åtskilliga mikrokort att gå igenom! Skeppsmönsterrullorna visar all besättning som mönstrade på och av ett skepp.
 
Sökningen underlättas avsevärt om man känner till vilket båtsmanskompani han tillhörde, vilken socken han bodde i och vilket kompaninummer han hade. Till hjälp finns boken Statistiskt sammandrag av Svenska Indelningsverket” av Grill. Den bör finnas på biblioteket.  
 
mvh/Rolf nordin
 
(Meddelandet ändrat av rnor 2011-01-30 19:09)