NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2014
Skrivet av: Cathe Andreasson skrivet 2013-02-22, 10:58
Lasse  
 
Tack, men detta visste jag. Jag har följt henne och släkten i Danmark bak till 1600-talet.
Problemen började när hon dök upp i Sverige  
 
Jag har heller aldrig förstått om hon flyttade ensam till Sverige, och hur det kom sig att hon tog det beslutet.
Det är den stora gåtan när det gäller mm mor.  
Så vitt jag kunnat förstå har ingen annan i hennes släkt flyttat till Sverige eller ens längre än 10 mil från Furreby, Hjörring. Därför undrar man vad som hänt i hennes liv.
 
Hon dog när min mm Gertrud var 9 år och blev bortskickad som fosterbarn. Därför finns inte hennes historia bevarad i släkten.
 
Eftersom jag inte har tillgång till några emigrations- eller imigrationslängder kan jag inte se om hennes blivande man John Rudolf varit i Danmark och stulit hennes hjärta heller.
Men i så fall kvarstår frågan om varför eller hur det kom sig att han åkte till en liten fiskeby på danska västkusten över huvud taget. Han var inte sjöman utan gjutare.  
 
Anita
 
Tack för det. Det bevisar ju att hon var hemma i Danmark efter hon fött Oline iaf. För jag antar att du menar att hon flyttade från Danmark till Lundby, precis som det står i Lundbys kyrkoböcker.
 
Jag får väl acceptera att jag aldrig får veta anledingen till varför eller hur hon kom till Sverige. Men om hon inte gjort det hade inte varken jag, mamma eller mormor funnits till, så lite surt är det