NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 mars, 2009
Skrivet av: Suzanne Wallén skrivet 2009-02-27, 14:06
Hej!  
 
Jag har några frågor, som jag hoppas att nå'n här kan hjälpa mej med.  
 
I kommentarerna till en antavla gjord av nå'n i min farfars släkt över anfäder till min farfars farfar, finns följande uppgift om soldat Anders Persson Urman, född 25.1 1805. Enligt uppgift född i Grangärde men kan ej återfinnas i födelsebok samt enligt generalmönsterrulla 1836 är han född i Dalarna.  
I soldatregistrets akt om honom står det att han är född i Grangärde W. Kan jag därmed vara helt säker på födelseorten?  
 
Där står dessutom att hans tredje fru, Johanna Bjurman (1794-1837), som han gifter sej med 1836, troligen var änka efter soldat Johan Eric Urman, född 1801 död 1829.  
Stämmer det, alternativt hur får jag reda på det? I soldatregistrets akt om Johan Eric Urman finns inga familjeuppgifter.  
 
Se'n undrar jag om nå'n vet vilka som bott i ett soldattorp kallat Svensktorpet i Alsike, Uppland, alternativt om det nå'nstans - och i så fall var - kan finnas några uppgifter över dessa personer?  
 
Till sist undrar jag om nå'n har några uppgifter om att det under nå'n period funnits soldater i Ramhäll, en gammal gruvby utanför Alunda i Uppland, alternativt hur jag kan få reda på detta?  
 
All hjälp är mycket välkommen - tack på förhand!  
Suzanne.