NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-26
Skrivet av: Rolf Ström skrivet 2003-07-20, 00:13
Hej igen Christian!
Jag gjorde faktiskt ett besök på krigsarkivet trots eller kanske rättare sagt, pga värmen. Jag fann följande noteringar i mönsterrulla från 1811 Andra Livgrenadjärregementet och som bekräftar mina gjorda antaganden.
När det gäller rusthåll nr 98 Skåningstorp, Hov socken, Skänninge kompani står följande noterat:
Karlen afskedad vid cassationsmönstringen den 8 feb 1810, ersatt d 23 maj 1810 med fd fångna Grenadjären Olof Werther (Wester) vilket även kan vara Olof Wetter då namnet var svårläst. Soldatens ålder var 31 år och tjänsteår 7, vilket stämmer med Olof Elvström.
För rusthåll nr 124 Elgsjö i Bjälbo socken, Skänninge kompani, är följande noterat:
Karlen afskedad vid cassationsmönstingen den 6? Feb 1810, ersatt d 23 maj med f:d fångna Grenadjären Magnus Frimodig, ålder: 32 år och tjänsteår: 10 år. Här råder det ju inga som helst tvivel om varifrån denne soldat kom.
Både Olof och Magnus var således fångar i Frankrike däremot har jag inte kunnat verifiera att Magnus Frimodig skulle ha flytt från fångenskapen, vilket dock torde vara korrekt då detta är noterat i hans avskedspass såsom att han ransonerat sig. Troligen kom han hem ungefär samtidigt som de fångar som frigivits i november 1809. Kanske han till och med anslöt sig till den hemvändande truppen i Stralsund.  
Hälsningar
Rolf