NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-26
Skrivet av: Rolf Ström skrivet 2003-07-13, 12:27
Hej Christian!
Angående min forskning så är den inte klar utan jag räknar med ytterligare 1-2 år innan jag tror jag är nöjd. Den långa tiden beror på att jag inte kan lägga all min fritid på denna forskning. På något sätt kommer jag publicera mitt forskiningsresultat.
Den studie i rullorna från Andra Livgrenadjärregementet efter Olof Elvström och Magnus Frimodig som jag kommer att göra framöver avser förstås den tid under hösten som jag ägnar mig åt forskningen, så det kommer kanske dröja en tid.  
Jag tror eller snarare sagt är förvissad om att det finns ganska många källor som är kvar att söka i. De källor jag känner till som avser soldaters dagböcker skrevs av följande soldater: Lars Rudberg, Sven Planck Wallpol, Carl Farman, Sven Pil och Nils Råss (corpral). Dessutom finns Fänriken (sedemera Majoren)Jonas Brogrens levnadsberättelse.  
Släktforskarnas Årsbok 2003 gavs ut i veckan och här visar det sig att Gösta Nordéns skivit följande artikel: Livgrenadjären i krig, fångenskap och fred. Således en artikel som tar upp Livgrenadjärernas fångenskap i Frankrike 1806-1809, ett roligt sammanträffande med denna diskussion.  
Din bok Historisk tafla af f.d. konung Gustaf IV Adolfs sednaste regeringsår har jag inte sett tidigare i något sammanhang. Jag vet att Napoleon försökte nå en uppgörelse med Gustav IV Adolf men inte så konkret som det angivna fredsanbudet.  
Visst vore det en bra id? att lägga en ny rubrik avseende inlägg om Livgrenadjärer i fransk fångenskap om det finns intresse för det.
 
Hälsningar
Rolf