NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-26
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2003-07-12, 23:47
Hej Rolf,
 
Och ett stort varmt tack igen! Sannerligen fantasti?skt! Jag ser mycket fram emot att få höra vad Du finner i rullorna...
 
Jag har börjat att samla på mig kopior av dagböcker från livgrenadjärer som var med i Pommern (sporrad av Gösta Nordéns fantastiska bok om livgrenadjären Lars Rudberg) för att få en samlad bild av vad som hände. Men jag inser nu att det kanske inte behövs, eftersom Du redan forskat kring dessa soldaters öden. Eller finns det källor som Du ännu inte gått igenom?
 
Kanske vore det lämpligt med en helt ny rubrik (t ex Livgrenadjärer i fransk fångenskap) på Anbytarforum, för att samla alla inlägg om dessa? Vad tycker Du? Jag gissar att ganska många har dessa grenadjärer bland sina anor.
 
Jag hittade förresten i min bokhylla en Historisk tafla af f.d konung Gustaf IV Adolfs sednaste regeringsår, tryckt i Stockholm år 1810. Där står (på sidan 44 ff) följande att läsa om händelsen i L?beck:  
 
GeneralGuvernören fick befallning att Stralsund skulle förklaras i belägringstillstånd, förstäderne förstöras, och utskrifning i landet göras till garnisonens behof. Befallningen till Lauenburgska corpsen kom dock för sent; den blef tvungen att retirera åt sjökusten, och måste till största delen gifva sig fången vid L?beck. Denna olycka tjenade likväl endast att ännu mer uppreta Gustaf Adolf emot Fransmännen. (...) Franske ministern i Hamburg gjorde Konungens dervarande Charg? d?affaires formliga fredsanbud, med löfte att återställa de fångar som blifvit tagne vi L?beck, att lemna Pommern i fred, och gifva en ny tillökning af länder, endast Sverige ville hålla sig stilla. (...) Men Gustaf Adolfs outsläckliga hat emot Napoleon tillät icke att några underhandlingar börjades.... Fransmännen gick därför över gränsen den 28 januari 1807.
 
Således hade den fleråriga fångenskapen kunna ha undvikits, om bara Gustav IV Adolf inte varit så fixerad vid att slåss mot Napoleon...
 
MVH,
 
Christian