NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-26
Skrivet av: Rolf Ström skrivet 2003-07-10, 21:56
Hej Christian!
Intressanta uppgifter du lämnar om soldaterna Frimodig och Elvström. När det gäller Magnus Frimodig är han 1808 noterad som krigsfånge i Frankrike. Enligt dina noteringar avseende hans avskedspass har han ransonerat sig, dvs han lyckades fly från fångenskapen. Allt tyder på att Magnus marscherade den långa vägen ned till Frankrike, men lyckades sedan därifrån fly och ta sig tillbaka till Sverige (kanske via Stralsund eller genom att lifta hem med båt från Lybeck, som några andra soldater lyckades med). Eftersom Magnus Frimodig levde i Älgsjö i Bjälbo socken och fick avsked först 1827 utgår jag ifrån att Magnus på nytt blev upptagen som soldat och aproberad för rusthåll 124 eller 125 Älgsjö under Skenninge kompani, Rusthållsdivisionen och 1816 Andra Livgrenadjärregementet. Jag kommer förstås kolla rullorna för att verifiera detta framöver.
 
När det gäller Olof Elvström har du noteringar att han 1810 flyttade från Strå socken där Elvestad rote låg, till Skåningstorp i Hov socken. Olof kallas ryttare 1811 och får avsked först omkring 1820. Med denna information anser jag det högst sannolikt att Olof fanns bland de soldater som kom hem från fångenskapen i maj 1810 och rekryterades som soldat för rusthåll 98 Skåningstorp i Skenninge kompani, Rusthållsdivisionen och 1816 Andra Livgrenadjärregementet. Jag ska även studera detta vidare i rullorna.
 
När det gäller vilka soldater som befann sig på de olika orterna i Frankrike har jag inte funnit några register. Källorna är korrespondens från officerarna och dagböcker skrivna av ett antal soldater. Marschen påbörjades från Lybeck ca 13-16 november 1806. Man grupperades sannolikt i olika kolonner. Via Potsdam (i närheten av Berlin) marscherade man mot Metz i Frankrike som man nådde omkring 29-31 december 1806. Omkring den 6 januari nådde fångarna fram (bortsett från de som insjuknat under vägen) till Donchery och här skildes soldaterna och officerarna åt. Officerarna förlades i Longwy medan soldaterna fick kvarter i Donchery (i närheten av Sedan). I oktober 1808 flyttades soldaterna till Rocroi och blev förlagda i kaserner. Soldaterna  förflyttades i början av 1809 till några orter kring staden S:t Qeuntin, bl.a. Bellecourt, för kanalarbeten i canale Napol?on. Mycket tyder på att soldaterna grupperades och fick arbeta på olika orter. De soldater som ansågs för sjuka och klena fick troligen stanna kvar i Rocroi. Krigsfångarna blev sedan fria i slutet av november 1809. De grupperades i tre kolonner för marschen hem till Sverige, via Wismar, Stralsund och Ystad.
 
Sedan till din fråga om Kalmar regemente. Jag har inte funnit några fångar från detta regemente vare sig i rullor eller noteringar om döda krigsfångar i Frankrike (från denna grupp som tillfångatogs 6 nov 1806). En fältbataljon från Kalmar regemente kommenderades ned till Pommern, följde arm?n till Lauenburg men tågade tillbaka till Stralsund sommaren 1806 (och undgick det snöpliga slut som skedde i Lybeck).
Du kan läsa mer om Kalmar regemente i Hans Högmans hemsida.
Hälsningar
Rolf