NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-09
Skrivet av: Rolf Ström skrivet 2003-07-09, 23:58
Hej Christian!
Magnus Frimodig finns noterad för rote 104 Ramsta i generalmönsterrullan 1806 för Första Livgrenadjärregementet (vid den tiden Rotehållsdivisionen). Vid mönstringen var han 26 år och hade tjänstgjort i 4 år. Han noterades kommenderad till Pommern.  
I vakantförteckningen vid Rotehållsdivisionen för år 1808 noteras följande: Magnus Frimodig fången, avförd den 8 april 1808. Samma datum blev han ersatt av Lars Frimodig.
Olof Elfström finns noterad för rote 119 Elvesta i generalmönsterrullan 1806 för Första Livgrenadjärregementet (vid den tiden Rotehållsdivisionen). Vid mönstringen var han 24 år och hade tjänstgjort i 2 år.
I vakantförteckningen vid Rotehållsdivisionen för år 1808 noteras följande: Olof Elfström fången avförd den 8 april 1808. Samma datum blev han ersatt av Erik Elfström.
Båda finns även noterade som fångna den 6 november i Lybeck 1806 i Namnrulla på de som varit kommenderade till Pommern upprättad 1808, regementsarkivet.
Du kan läsa mer om  Första Livgrenadjärregementet på min hemsida och även min berättelse om min anfader Sven Planck Wallpol som också blev fransk krigsfånge vid samma tillfälle och skrev en dagbok. Jag har skrivit en mer utförlig berättelse om Sven publiserad i boken En halv liter kopparslantar där förövrigt Svens hela dagbok ingår. Boken är utgiven av  Ulrika Museum.
Då jag forskar i händelserna kring Pommernkriget 1805-1807 och då särskilt fångarnas öden, är jag intresserad av vad som hände med Magnus Frimodig och Olof Elfström. Olof bytte ju namn till Wetter vilket tyder på att han fortsatte som soldat. Vad vet du om de bådas öden? Jag har tyvärr endast frågetecken kring de båda soldaterna då jag ännu inte hittat dem varken blan de som dog under fångenskapen eller bland de som mönstrade vid hemkomsten 1810.