NULL Skriv ut sidan - Rotemästare inom kavalleriet

Anbytarforum

Titel: Rotemästare inom kavalleriet
Skrivet av: Christer Edenfjord skrivet 2015-09-08, 20:10
Hej,
 
Är väl medveten om att vi har ett ämne ”Rotemästare” här i ”Titlar och befattningar”, men jag vill gärna veta vad en rotemästare i en kavalleriskvadron hade för uppgift?
 
I indelningsverket var ju rotemästare beteckningen för den som ansvarade för rotarnas, båtsmans- och rusthållens åtaganden gentemot uppdragsgivaren, kompaniet/regementet. Det var rotemästaren som skulle se till att soldaten/båtsmannen/ ryttaren fick sin rättmätiga lön, att torpet hölls i stånd, hästar fick lånas etc.
 
Därför blev jag lite förvånad när min anfader Ola Sandberg i Villands Vånga 1815 benämns ”Carabinieren och Rotemästaren” i bouppteckningen efter sin hustru och lite senare i sin dödsnotis ”Rotemästare wid Carabineer Regementet”. Hade svårt att se att sysslan som ansvarig för rusthållsbönderna skulle kunna ligga på en av de meniga karabiniererna? Hittade ingenting om detta, ens på Hans Högmans utförliga och lärorika hemsidor.
 
Så läser jag plötsligt i Peter Englunds eminenta bok ”Ofredsår” där han nämner, citat: ”-- varje kompani på 120 man delades in i korpralskap och rotar - det sistnämnda var förbandets minsta enhet och bestod av sex man. De som var mer erfarna utsågs till rotemästare.--” Dessa skulle träna de andra karlarna i roten till att bli lika skickliga som de själva.  
 
Nu gäller detta infanterister på 1600-talet, men som Ola var med om Södra Skånska Kavalleriets hela avsuttna krigsinsats ombord på flottan i Finska viken med attacken på Reval, slaget vid Kronstadt och under Viborgska gatloppet 1790 och dessutom som ryttare i Pommern under 1807 års mediokra fälttåg, så var han ju synnerligen rutinerad liksom många av sina kollegor. Visst kan det tänkas att han då hade en sådan uppgift?
 
Någon här som känner till hur det förhöll sig och kan förklara vad en rotemästare i en kavalleriskvadron gjorde?  
 
Tacksam för all information i ämnet, smått som stort!
Christer E