NULL Skriv ut sidan - Rotebåtsman

Anbytarforum

Titel: Rotebåtsman
Skrivet av: Per Nordin skrivet 2011-03-13, 15:56
Angående om Nils Jonas var soldat. Hittade jag denna info från wikipedia:
 
Landstorm, de äldre åldersklasserna i en värnpliktsarmé, vilka var tänkta att ingå i folkuppbåd eller i territorialförsvaret.  
 
Landstormen tillkom i 1885 års härordning och bestod av ålderklasserna 33-40 år. Uppgifterna bestod dels av försvaret av sitt närliggande inskrivningsområden. Det praktiska arbetet med organisationen, ledning, beväpning och övning sköts dock på framtiden. Från 1901 då den allmänna värnplikten infördes tillkom uppgiften att skydda fältarméns mobilisering.[1]
 
Landstorm mobiliserades vid första och andra världskrigets utbrott (1914 respektive 1939). Landstormen avskaffades i Sverige med försvarsbeslutet 1942.
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Landstormen
 
 
Med tanke på Nils Jonas ålder vid kring 1900, då hans efternamn blev till Nordin och vad jag hört ska ha fått efter en kamrat i det militära, så kan man misstänka att han var med i Landstormen i trakterna?  
 
Någon som vet om landsstorm fanns i Attmar och i trakterna?
 
Kollade nyss i bok jag har om hemvärnet, som heter Hemvärnet 50 år. Hembygdens försvar i Västernorrland i ett halvt sekel står det lite info. Västnorrlands Landsstormsförbund bildad 1916, och Sundsvalls Landstormsförening bildad 1908.
 
Annars innan står det bla att det fanns frivilliga försvarsföreningar som tex skytteföreniningar osv.
 
Men eftersom Nils Jonas fick efternamnet Nordin redan vid kring 1900 och om det stämmer det jag hört att han fått det i det militära så måste det ha skett tidigare än dessa landsstormsföreningar, vad kan det då ha handlat om tro?
 
Mvh Per