NULL Skriv ut sidan - Rotebåtsman

Anbytarforum

Titel: Rotebåtsman
Skrivet av: Per Nordin skrivet 2011-03-12, 12:22
Nu kanske jag inte ska svara här, om tråden skulle flyttas?  
 
Men gör det ändå. Kanske kan hela tråden sedan flyttat till rätt plats?
 
Per Sundin: Jaså, där ser man. Tack så mycket för den infon. Då kan man nog med största säkerhet säga att Nils Olof var pappa till Nils Jonas?
 
 
 
Regina Nordstrand: Kul att du skrev här.  Jag såg att du skrivit om Nils Jonas och hans 19 barn här: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/63931.html?1234719730 (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=132785)
 
Och att du är ingift i min släkt. Jag mejlade dig med frågor men det verkar som det inte gick att mejla dig. Vore trevligt att få kontakt med dig och ställa lite frågor osv. Detta är min mejl: pernordin86@hotmail.com skriv gärna. Kanske har du uppgifter om Nordstrand släkten också? Tänkte börja släktforska på den sidan också.
 
Min far heter Lennart Nordin, hans far var Edvin Nordin, han far Albin Nordin och sedan Nils Jonas. Min farmor hette Anny Nordstrand (senare Nordin, då hon gifte sig med Edvin. De ska också ha varit släkt på långt håll på något vis). Jag antar att vi är släkt?
 
Kanske är det du som tryckt upp en släktlista med massa info om Nordin släkten, som vi fick kanske för över 10 år sedan?
 
Angående Nils Jonas, ser nu att jag sett fel. Du har rätt han är ju född 10 feb, AID: v120985.b36.s32 inte 10 dec, jag läste fel, ser faktiskt ut som en 1:a framför 2:an, därför jag såg fel, AID: v120966.b57.s37. Tack för att du uppmärksammade på detta.
 
Jag vet inte vilka det är som forskat om Nordin tidigare, jag har hört mig för, men ingen tycks veta. Har dock bla ett häfte på 6 sidor.
 
Nils Jonas Werner, ska som du säger ha fått efternamnet Nordin senare. Vilket hans barn också fick ta som efternamn och deras barn osv, och även jag har det efternamnet idag. Det sägs att Nils Jonas Werner skulle ha bytt efternamn med någon soldat kamrat i armén för skoj skull eller liknande. Kanske vet du något om detta? Jag undrar då vad det var för någon Armè tro? Värnplikt kom ju inte förrän 1901, så han måste ha varit indelt soldat. Fanns det sådana soldater i Attmar påden tiden? Kanske var han båtsman?
 
Det vore intressant att få reda på mer om det. Men när jag läser vad som står i husförhörslängden ovan, så står det inget om Nordin, inte hans barn har det efternamnet heller i födelseboken, i alla fall inte de första barnen,som tex min farfars far Albin. Och i de papper som jag fått som någon tagit fram för länge sedan står det att även Nils Olof Johansson Werner, också hette Nordin. Det står:  Nils Olof Werner Johansson Nordin, född 18200817, i Kläpp, Attmar, död 18950606.  
 
Jag undrar hur de har fått dessa uppgifter? Vart ser man att Nils Olof också hette Nordin? Eller för den delen hans son Nils Jonas och hans barn?
 
Jag har då trott att han kanske var den förste Nordin och att det i själva verket var han som bytte sitt efternamn med en annan soldat och inte hans son Nils Jonas, men det kanske inte stämmer ändå?
 
Tänkte jag skulle kolla efter i en husförhörslängd 1886 och framåt på Attmar så kanske det står där, men det finns inte hos AD online. Finns det något annat sätt jag kan få reda på mer om detta tro?
 
Ha det bra.
 
Mvh Per Nordin