NULL Skriv ut sidan - Rotebåtsman

Anbytarforum

Titel: Rotebåtsman
Skrivet av: Per Nordin skrivet 2011-03-11, 13:10
Jag har en annan fundering.
 
Jag har en gammal släktlista som någon forskat och tryckt upp. Har hört mig för men ingen tycks idag veta vem som gjort denna.
 
Min farfars farfar Nils Jonas Werner, ska vara barnbarn till Johan Hake. Johan Hakes son, Nils Olof Johansson född 17/18 1820, har jag hittat på husförshörslängderna,  på Ad online, tex här AID:  v120962.b23.s16 (Attmars husförhörslängd, 1814-1823,: AI:4, Bild 23/sid 16.) och v120964.b24.s16. (Attmars husförhörslängd, 1835-1834. AI:6, Bild 24/sid 16).
 
(Här är de andra två:
 
Husförhörlängder 1835-1844 i Kläpp Attmar. AID: v120964.b24.s16 (AI:6, Bild 24, sid 16)
 
Husförhörsländer 1845-1852 i Kläpp Attmar. AID: v120965.b27.s19 (AI:7, Bild 27, sid 19) )
 
 
Jag har även hittat min farfars farfar Nils Jonas AID: v120985.b36.s32 (Attmar C:5, 1857-1869, Bild 36, sid 32.)
 
Där står hans mor med. Men inte hans far, som påstås vara Johan Hakes son Nils Olof Johansson. Och Nils Jonas är oäkting.
 
Dock hittar jag familjen här AID: v120966.b57.s37. (Attmar husförhörslängd, AI:8, (1851-1865) Bild 57/sid 37.)
 
Där bor Nils Jonas med sin mor och med en massa andra folk, bla Nils Olof Johansson som det står i de häften jag tidigare fått är Nils Jonas far. Dock står det Gunborgs oäkta son. Om det också var Nils Olofs oäkta son, hade det inte stått så då?
 
Något annat jag finner mycket märkligt är att Nils Olof Johansson gifte sig med Nils Jonas mor Gunborg 25/11 1860 står det. Men hon fick sin son Nils Jonas den 10/12 1860, alltså ett par veckor efter hon gift sig med Nils Olof. Varför blev Nils Jonas då oäkta, om detta var hans far? Och varför stod inte Nils Olof med som far på Nils Jonas födelsebok? Varför blir Nils Jonas då kallad oäkting, då han är döpt och om han har en far?
 
Något annat jag ser här är att Nils Olof Johansson, har lagt till Werner som efternamn. Och på den senare husförhörslängden AID: v120967.b82.s73 (Attmars husförhörslängd, 1869-1879, AI:8, bild 82/ sid 73) så verkar det som han strukit över namnet Johansson och istället bara efter Werner i efternamn? Jag undrar vad det kan bero på?
 
Något annat jag noterar i denna husförhörslängd, är att Gunborgs son Nils Jonas, inte står som Gunborgs oäkta son längre, utan Dess oäkta son. Kan dess vara en markering att det är deras gemensamma oäkta son, och att Nils Olof Werner därmed är Nils Jonas biologiska far? Eller hur ska man tolka det tro?  
 
Fast hur var han oäkting? De var ju gifta innan hon födde barnet?
 
 
(Och vad står det ovan Nils Jonas, hans syster Kristina Margareta till vänster med blå text?)
 
 
Sedan när jag går in på nästa husförshörslängd AID: v120968.b114.s107 ( Attmars husförhötslängd 1877-1886, A1:10a, Bild 114/ sid 107.) så står det längst upp, endast från att först ha stått Gunborgs oäkta son till Dess oäkta son till son Nils Jonas. Vad kan detta bero på tro?
 
Sedan går man längre ner så tycks Nils Jonas ha flyttat? Och han heter numera Nils Jonas Werner. Werner måste ju då ha kommit från fadern eller styvfadern Nils Olof (Johansson) Werner?
 
Kanske är Werner då som ni sa Johan Hamberg/Hakes riktiga efternamn, som hans far hade? Som borde ha hetat Olof Werner då?
 
Det står även att Nils Jonas med sin hustru har fått två barn. Båda är odöpta, men anses inte vara oäkta för det. Jag har hört att Nils Jonas var baptist, och de döper ju inte sina barn.  
 
(Jag hittade också när de gifte sig, AID: v120986.b138.s128 (Attmar. C:6, 1868-1886, Bild 138/ sid 128). Det står något som jag inte kan läsa, Brudens Fadern, blabla någonting?
 
Jag hittade också Nils Jonas Werner som dräng AID: : v120968.b32.s25. ( Attmar, AI:10a, (1877-1886), Bild 32/ sid 25.) )
 
 
 
 
Det som jag tycker talar emot det är att Nils Jonas är Nils Olofs son är:
 
- Nils Jonas föds och döps, ett par veckor efter att modern Gunborg och Nils Olof Johansson har gift sig, men beskrivs som oäkting och endast moderns namn finns med i födelseboken. Om det var Nils Olofs barn, skulle han då inte stå med som far? Och varför blir Nils Jonas kallad oäkting, då modern och Nils Olof var gifta innan hon fick barnet? Kan det bero på att barnets riktiga far hade dött eller lämnat henne eller något sådant?
 
- I första husförhörslängden så beskrivs Nils Jonas som Gunborgs oäkta son. Varför skulle det bara stå att det var hennes oäkta son om det även var Nils Olofs son också?
 
Något som jag tycker talar för att han trots allt var far till Nils Jonas är:
 
- I andra husförhörslängden har Gunborgs oäkta son bytts ut mot Dess oäkta son. Varför skulle de skriva som om de inte var bådas son?
-I tredje husförhörslängden står det bara son Nils Jonas. Varför skulle det stå så om det bara var hennes barn?
- Nils Jonas får som jag förstår också ärva fadern nya efternamn (vart nu det kan komma ifrån?) Werner. Kan det vara ett tecken på att han är hans riktiga son?
 
Hur ska man tolka allt detta?
 
Vore intressant att höra ett utlåtande från er erfarna experter, om vad ni tror om Nils Jonas, hur ska man tolka det som att hans far var Nils Olof, eller inte?
 
Mvh Per