NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 oktober, 2008
Skrivet av: Johan Lembke skrivet 2005-01-28, 20:26
Utmärkt. Tackar. Jag har ett dokument med titeln Husare Esquadronen, med ordet hospital i mindre stil under, som är daterat november 1774 i Ystad. Där nämns bl.a. min anfader i en lista med namn. Detta dokument, vars källa är okänd men som jag inte tror finns vid Krigsarkivet, är troligen relaterad till inkvartering eller kanske hospitalräkenskaper. Överst finns namnet på officeren Hans Gustav Mörner. Det är kanske inte samme person. Jag tror att den Hampus Mörner, som senare ledde det Mörnerska husarregementet, egentligen hade andra förnamn men normalt använde namnet Hampus (men jag kan ha fel).  
 
Ystad var nog mycket riktigt ingen förläggningsort, men staben skall tydligen ha varit placerad där 1773, åtminstone om man ska tro en bok om Ystads historia av Georg Henric Baeijer (Beskrifning öfver Staden Ystad, 1793 [Ystads Fornminnesförening, 1965]). Där kan man läsa följande (s.124): [1790] Den 15 Decembr kommo 2 Esqvadroner Hussarer hit från Finland, så at i stellet för Lif-Esqvadronen och Staben, blef nu Staden hedrat med tillökning af Sandebergska Esqvadron. Husarerna hade lämnat, enligt Baeijer, staden 1789-07-30 för transport till Finland (utskeppning i Kalmar) och kriget mot Ryssland. Min förfader noteras vara med husarregementet i Stockholm enligt en bouppteckning daterad i mitten av november 1789 i Ystad.