NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 oktober, 2008
Skrivet av: Johan Lembke skrivet 2005-01-28, 04:38
Hej Bengt,
 
Tack! Finns det en möjlighet att du också har information om vem som var regementschef, och vilka ryttmästarna (om dessa skiljer sig) var, för det Kungliga (Mörnerska) Husarregementet, framför allt under perioden 1772-1800. De personer som jag forskar om (förutom det Norra Skånska Kavalleriregementet), min anor, var civilmilitär personal under regementsstaben åren 1768 och framåt, och min forskning är inriktad på att kartlägga regementsstabens högre officerare under perioden 1772-1800. När jag besökte Sverige och Krigsarkivet samlade jag endast information om mina förfäder i staben och gjorde inga anteckningar om den högre officerskåren, de personer som noterades under staben (och Lif Esquadronen), och som därmed hade en koppling till Ystad. Jag vill dock minnas att Baron Hans Gustav Mörner (regementschef?) var ett av de högsta befälen under en viss tid någon gång mellan 1761/1762 (då mönstringsrullorna börjar) och 1790-talet.
 
Jag har läst/tolkat att regementsstaben samt troligen dess Lif Esquadron lades i Ystad 1773, året efter det att detta husaregement kom till södra Sverige. Jag vet inte om det fanns någon mer formell stab förlagd någonstans omkring Ystad eller hur länge som stabsfunktionen var placerad i Ystad?
 
[Jag läste för övrigt en engelsk beskrivning på nätet om detta husarregement. Ett av dess särdrag skulle tydligen vara att det aldrig använde ordet Kunglig/Kongliga (Royal), men i facklitteraturen i Sverige brukar det sägas att regementet hette Kungliga Husarregementet mellan 1766-1801 (med en kort period då det tydligen också kallades Hornska, 1797-1801). En kort tid innan det delades upp i två regement 1762-1766 hette det tydligen Svenska Husarregementet].
 
Tack. Johan