NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 juni, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 juni, 2011
Skrivet av: Andreas Strindberg skrivet 2011-03-04, 22:04
Hej igen Ingemar!
 
Konstigt att mejlet inte kom fram, det måste berott på tekniskt fel, för såvitt jag vet är det inget fel på den adressen.
 
Hur som helst. Jag noterade också att Jens Viktor får de namn han får vid dopet. Det finns ju en stark misstanke att Ensel Viktor faktiskt var far till honom. Han föddes ju ett år innan Agda Maria och Ensel Viktor gifte sig och de bodde då inte heller ihop - det gjorde de inte förrän efter de gift sig. I senare församlingsböcker från Stenkyrka står det dessutom att de tre sönerna är Hennes i 1:a äktensk. och inget om att Jens Viktor skulle vara oäkta. Agda Maria gifter för övrigt om sig med skomakarmästaren Einar Isidor Malmborg (f. 21/7 1897 i Starrkärr) den 17 juni 1925 (Stenkyrka församlingsbok AIIa:9 1924-1936, s. 743). Det går alltså inte att uteslut Ensel Viktor (son till Jens Kristian).
 
Ensel Viktors far Jens Kristian Scheldt var född den 29 april 1860 (i den nordtyska staden Schlesvig så vitt jag förstår; men 1860 var den ju fortfarande dansk - Preussen och Österrike erövrade ju Schlesvig-Holstein genom krig mot Danmark 1864 under Bismarcks ledning, så man kan väl kalla honom dansk till börden, antar jag). Han var dock amerikansk undersåte och detta var uppenbarligen barnen också - det verkar som om Agda Maria också blev detta i och med äktenskapet med Ensel Viktor, för när hon blivit änka och flyttat till Stenkyrka 1919 är det antecknat i församlingsboken Svensk medborgare enl. Kungl. Maj:ts utslag 16/1-20. Det verkar alltså som om hon fått ansöka om medborgarskap i sitt eget hemland ...
 
Ensel Viktor var född den 14 september 1893 i Hartford, Amerika. Han avled den 6 mars 1919 i Lundby. (Lundby församlingsbok AIIa:40 1917-1928, fol. 3791). Modern hette Johanna Sofia Jonsson och var född den 9 februari 1864 i Björlanda. Enligt Sveriges dödbok 5 avled hon den 19 januari 1938 i Göteborgs Johanneberg.
 
Dödsdata för Jens Viktor hittar jag tyvärr inte. Familjen Scheldt flyttar från Haga till Masthugget den 20 april 1928 och den församlingsbok de finns i är inte tillgänglig på grund av sekretess.
 
Hälsningar
Andreas