NULL Skriv ut sidan - Mönsterskrivare

Anbytarforum

Titel: Mönsterskrivare
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2009-04-15, 01:16
Hej Börje!
 
Vid en sökning i Grills Statistiskt sammandrag öfver svenska indelningsverket fick jag fram att två regementen skulle kunna vara aktuella för Johannes Brundin - Upplands regemente (infanteri) samt Adelsfanan - eftersom Johannes vid hustruns död 1734 kallas Mönsterskrifwaren af detta Regimentet Brundin i dödboken utgick jag ifrån att det rörde sig om Upplands regemente, men jag lyckas inte hitta honom som mönsterskrivare vid något av kompanierna under detta regemente, varken 1725 eller 1729.
 
Att du inte hittar honom i Centrala soldatregistret är inte konstigt, endast i undantagsfall är officerarna medtagna där, jag har själv problem att spåra en anfader som var kvartermästare vid ett ännu okänt regemente, och CSR ger ingen hjälp i det fallet.
 
En utväg skulle kunna vara Johannes Brundins barn - enligt hustruns dödsnotis fick paret två barn. Vilka personer är faddrar när dessa barn döps? Jag har själv en ana vid samma tid, en kvartermästare, och när hans barn döptes var det kaptenen och löjtnanten vid hans kompani som var faddrar, så det skulle kunna vara en ledtråd till vilket regemente Johannes Brundin tillhörde.