NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2012
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2011-09-13, 16:55
Hej,
 
Jag har en gäckande anfader vid namn Anders Hansson som år 1661-1663 var skrivare för Pontus Fredrik de la Gardies regemente (Alexander Morats kompani) i Upplands kavalleri.  
 
Han var då, enligt mönstringsrullorna, skriven för en gård vid namn Valla i Himmeta socken, Åkerbo härad, i Västmanland.  
 
Jag vet inte om det var hans hemvist eller bara för hans underhåll?
 
Han var dock, enligt mantalslängderna, bosatt i Rud, Arvika socken i Värmland, redan år 1657 och flyttade därifrån vidare år 1666 till Näs i Stavnäs socken, också Värmland, där han bor kvar ännu år 1694 men sedan försvinner fullständigt spårlöst...
 
Finns det någon som forskat på Upplands kavalleri, eller rentav detta regemente, och som skulle kunna ge någon ledtråd till gåtan om Anders Hanssons ursprung, tro?
 
Kan t ex en regementsskrivare finnas omnämnd i någon historik över Upplands ryttare, tex, eller är det bara officerare som förekommer där?
 
Jag har, i olika källor, funnit att han hade två bröder, vid namn Torbjörn och Olof, som båda tog sig namnet Roth. Den sistnämnde var tullare vid Eda skans, på gränsen till Norge, men den förstnämndes hemvist är okänd.
 
Kanske även Anders Hansson därför kallas Roth i militära handlingar rörande regementet?
 
Alla tips om ovanstående, eller om källor till regementets tidiga historia, skulle tas emot med största tacksamhet.
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson