NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 maj, 2009
Skrivet av: Lars Edmark skrivet 2009-05-15, 23:16
Hej Göran,
 
Som du kanske vet finns det en man vid namn Hans Högman som lagt ut omfattande information om svensk militärhistoria genom tiderna på nätet. Sidan hittar du här http://www.algonet.se/~hogman/militaria.htm.
Enligt denna är citat;  
Fältväbel/Kvartermästare Underofficer och truppbefäl. Var kompaniets öga. Han ställde upp kompaniet och såg till att allt stod rätt till i rotar och leder. Han skulle kunna läsa och skriva och kunde straffa soldater för mindre förseelser. År 1838 överförs alla civila och en del ekonomiska göromål från regementskvartersmästaren till regementskommissarien som tillsätts 1839. vidare Fältväbel, ursprungligen ett befäl hos de tyska landsknektarna med ansvar för utbildning och uppställning. Fältväbel var senare i många länder den högsta underofficersgraden, med vilken ofta följde ansvar för ett kompanis förläggning, underhålls- och expeditionstjänst. Vid beridna trupper var motsvarande grad Wachtmeister. I Sverige fanns titeln från början av 1600-talet till 1833 då den utbyttes mot fanjunkare.  
Kornett, (eg. den officer som förde kornetten (dvs. standaret); kornetten var ursprungligen en lång, avsmalnande lansvimpel). Från 1500-talet yngste officeren vid ett kavallerikompani, vilken förde standaret. Kornett var till 1835 lägsta officersgrad vid kavalleriet och motsvarades vid övriga truppslag av fänrik. Detta år ändrades båda titlarna till underlöjtnant. slut citat
 
Hans har mycket mer information, men jag har redan kopierat för mycket (förlåt Hans) så jag hänvisar dig att läsa själv. Jag tror du blir sittande en stund, det blev jag.  
 
Mvh
Lasse