NULL Skriv ut sidan - Militärer

Anbytarforum

Titel: Militärer
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2012-09-01, 20:19
Hej igen Åke!
 
Det står att familjen flytt till Queresta 33. Eftersom jag ju visste att Anders blev dragon för roten Lunnarp började jag leta i denna by i aktuell husförhörslängd, och hittade snart familjen Falkman på gården Lunnarp Nr 16 (Kverrestad AI:8, s. 98). Familjen bor där även i nästa husförhörslängd (Kverrestad AI:9, s. 84) och anges där flytta till sidan 57 i samma längd 1836, gården Lunnarp Nr 6. Där noteras det att Anders Falckman avlider 1837. Denna gång gick jag därför igenom samtliga avlidna i Kverrestad 1837, men Anders Falckman finns inte med där, så prästen har väl helt enkelt missat att införa hans dödsnotis i kyrkoboken.
 
Nu kan vi ju dock konstatera att Anders Falkman enligt de militära rullorna ska ha dött 1837 4/6 i Lunnarp, Kverrestad, men för säkerhets skull letade jag fram hans bouppteckning. Den upprättades 1837 4/10 (Ingelstads häradsrätt FIIa:44, nr. 91) och där står det att Aflidne dragonen Anders Falkman i Lunnarp [...] den 24de sist weckne Junni i detta år med döden aflidet. Det finns alltså två olika bud om vilket datum i juni han ska ha avlidit, men årtalet bekräftas i alla fall även av bouppteckningen.
 
Mvh, Markus