NULL Skriv ut sidan - Korpral

Anbytarforum

Titel: Korpral
Skrivet av: Leif Rosander skrivet 2011-01-16, 17:07
Jag söker information om Korpralen Henrik Hansson Sund från Sjulsnäs 7 Piteå landsförsamling.
Han är min morfars farfars farfars farmors far. Jag skulle vilja leta upp mer om honom så jag undrar om ni vet
vilket regemente och/eller kompani han tillhörde ? Kan det ha varit Västerbottens regemente som ju
har ett Piteå kompani ? Jag vet inget om när han blev knekt eller hur länge han tjänstgjorde. Jag har
ställt denna fråga till Västerbottens soldatregister men fick svaret att de inte kan hjälpa mig.
 
Han var född 1674-01-18 och dog 1740-01-01, också det i Sjulsnäs. Han var gift med Barbro Eriksdotter född 1666.
Jag skulle vilja leta fram soldatakter m.m. men jag vet inte vart jag skall vända mig med det. Soldatregistret i
Norrbotten listar, Norrbottens regemente, Norrbottens fältjägarkår, Luleå, Boden och Råneå kompani. Kan han ha
tillhört något av dessa ? Det rör sig om Piteå Landsförsamling och en man som troligen varit knekt under en period
i Sveriges historia av idel krig. Har svårt att tro att han skulle klarat sig utan att behöva gå ut i krig, även om han
tycks ha återvänt hem.
Detta är en man jag inte vet vilket regemente han tillhörde.
Om han deltog i Karl XII:s stora nordiska krig skulle det vara fantastiskt att få del av hans historia. Mitt bekymmer här är att Västerbotten inte kunde svara
och då vet jag inte vart annars jag ska fråga. Har skickat frågan till Norrbottens soldat register och även till
Pitebygdens forskarförening.