NULL Skriv ut sidan - Kornett

Anbytarforum

Titel: Kornett
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-12-04, 14:16
Hej igen!
 
Det verkar nog som att han inte var adlig, och att det främst var bristen på militär personal som gjorde att ofrälse Nils (och även min Jonas Rafsten) blev kornetter. Man återfinner Nils i Adam Lewenhaupts bok Karl XII:s officerare (s. 763):
 
Winberg, Nils, f. 1686 i Skåne; korporal vid Skånska tremän. kav.-reg. 1711 16/3; kvartermästare därst. 1716; kornett därst. 1718 26/6; expektansfänrik vid Skaraborgs reg. (R. L. M.).
 
(R. L. M. står för vilka källor materialet hämtats ifrån; Riksregistraturet, Riksens ständers kontors Lönelikvidationer samt Militära meritförteckningar och meritlistor samt flottans meritlistor.
 
I Elgenstiernas ättartavlor över den introducerade adeln finns ingen släkt Winberg över huvud taget, och för säkerhets skull konsulterade jag Bernhard Schlegels & Carl Arvid Klingspors Den med sköldebref förlänade men ej å riddarhuset introducerade svenska adelns ättar-taflor (1875), men inte heller där fanns någon Winberg.
 
Med tanke på att riksregistraturet nämns bland Lewenhaupts källor tänkte jag att detta antagligen hade att göra med Nils Winbergs utnämning till kornett 1718, och jag hade rätt. Man finner hans utnämning i Riksregistraturet, volym 694 (juni-juli 1718), s. 1224 och framåt (Nils återfinns på s. 1226). Det är Karl XII som har givit fullmakten, daterad Strömstad den 26 juni 1718, och tydligen avancerade Nils för att löjtnanten Erik Bergner föreslogs och utnämndes till ryttmästare vid regementet. Detta medförde i sin tur att hela regementets manskap försköts ett steg uppåt och rördes om, vilket alltså även ledde till att Nils Winberg gick från kvartermästare till kornett vid Majorens kompani samma datum.  
 
Fullmakter för  
Officerare under  
Skånska Tremän-
ningeRegemen-
tet till Häst.
 
Wi Carl. etc.
Giöre witterligit, att såsom hos  
Oß till Ryttmästare wid Lif-
Comp. under Skånske Tremän-
ninge Regementet till Häst i
underdånighet föreslås Lieute-
nanten Oß älskelig Eric Bergner,
i anseende till deß skickelighet och  
altid betygade wälförhållande;
altså wele Wi härmed och i Kraft
af denna wår öpna fullmakt i  
nåder hafwa förordnat honom
Eric Bergner, att wara Ryttmä-
stare wid Lifcomp. under Skån-
ska TremänningeRegementet
till Häst, beståendes honom der-
wid den lön etc. det alle som etc.
till yttermera etc.
Carolus.
[...]
Majorens Comp.
[...]
Till äldste Cornet Qwartermä-
staren Nils Winberg. [...].
 
Mvh, Markus